Studietips og -tools

Skole-bog-computer

 

Nu det nu. Det næste stykke tid begynder tusindevis af mennesker på deres nye videregående uddannelser. En mega spændende og fed tid med introture, nye bekendskaber og fest og farver, men også skolearbejde. Det er fedt, for det er langt om længe blevet tid til, at man begynder at læse og lære om det man virkelig interesserer sig for, men for mange er det også et helt ny måde lære på. F.eks. når man begynder på universitetet, og en stor del af undervisningen pludselig består af forelæsninger og selvstudie.

Jeg har her samlet nogle tips og tools, som jeg ville ønske jeg havde kendt til ved starten på mit studie:

Overstregning i PDF’er
De fleste kender sikkert til Adobe Reader, men altså det gjorde jeg ikke.. Ikke før 2. semester. Og gud hvor kunne det bare have været gavnligt at kende til noget før (!), for selvom pensum består af en god stak bøger, så skal jeg da også lige love for, jeg drukner i PDF’er. So, in case you do not no, så er Adobe Reader et program til at overstrege i PDF’er. Her er det ikke kun muligt, at overstrege i overstrege i normale computerprogramerede filer, men også dokumenter som er blevet scannet. Skide smart!

Sådan holder du styr på dine filer
Du har sikkert den berømte mappe “Skole(dokumenter)” liggende på skrivebordet. Herunder, har du sikkert også oprettet en mappe “1. Semester”, “2. Semester”(…) hvorunder, du har en mappe tilhørende hvert fag. Så langt, så godt. Hvad jeg har fundet ud af også virker rigtig godt for mig, er at gemme mine dokumenter, ikke kun med tekstens navn, men også med en lille indikator for, hvilken forlæsning jeg læste den til. Jeg vil f.eks. kalde en tekst fra min første forlæsning for: “L1 – Tekstens navn”, altså L1 for Lecture 1 (ja, min uddannelse foregår kun på engelsk). På den måde kan jeg ved eksamenstid nemt kigge på min læseliste, og identificere de emner jeg har brug for at få repeteret.

Har jeg flere forskellige filer tilhørende samme forelæsning, hvor en af dem var særligt god, kan jeg også finde på at markere den med en farve (ved ikke om man kan gøre det, hvis man ikke har mac), for at indikere at den under alle omstændigheder skal læses.

Noter til PowerPoints i OneNote
OneNote er på mange måder smart, fordi det giver dig muligheden for f.eks. at samle alle dine PowerPoints under en mappe, hvor du hurtigt kan scrolle igennem dem, og se tilhørende noter, hvis du leder efter noget specielt. Mit store problem til at starte med på studiet var bare, at jeg ikke anede hvordan man uploade PowerPointet inde i OneNote. Efter at have spurgt adskillige, hvordan man gjorde, tog jeg sagen i egen hånd, og lavede en YouTube-søgning. Det viste sig at være skide nemt. Det eneste det kræver er, at du gemmer din PowerPoint som en PDF-fil, og hokus pokus, så kan den uploades!
En anden smart ting ved OneNote er også, at den gemmer alle dine ting på nettet. Du behøver derfor ikke at være bange for at miste alle dine noter, hvis din computer pludselig bryder sammen, eller nogle skulle have lange fingre.

Har du nogle tips og tools der burde tilføjes? Så sig endelig til, det kan være vi alle kan få gavn af dem.

 

LEAVE A COMMENT